fredag 11 maj 2012

Hur du hantera begränsningar och gränslöshet på en och samma gång


Hej! Om du tänker på dig själv i samband med orden i rubriken, vad tänker  - och känner – du då?

Jag tänker att båda dessa saker hindrar dig från att leva ett modigt, fritt och passionerat liv. Ett meningsfullt liv. Dels lägger vi begränsningar på våra möjligheter, kapacitet och förmågor och dels släpper vi gränser för vad vi tillåter mot oss själva. Saker som kostar oss energi, tid och fokus på det vi vill. Det vill vi inte! Så behöver det inte vara. Mer om det nedan. 

Jag önskar så för dig att du ska se var dina begränsande tankar ser ut så att du kan välja annat och att du ska leva friare och modigare – och större – än vad du gör idag.

Begränsningar är de tankar vi har om vår förmåga och våra möjligheter. Kalla det vår inre sabotör eller vad du vill. Tankar är det och tror vi på dem. Dessutom, så leder det till att vi känner oss på ett visst sätt och därmed agerar på ett visst sätt. Begränsande.


Begränsande tankar kan se ut på många olika sätt. Några exempel som jag känner igen från mig själv – även om jag har bättre koll på dem idag – och från mina underbara kunder. Kvinnor som leder eller vill leda.
  • Alla andra är bättre än jag – ingen idé att försöka.
  • Vad ska alla andra tycka om jag gör detta, de tycker jag är oprofessionell, oseriös, fånig etc.
  • Jag har ingen uthållighet – jag kommer nog ge upp så jag försöker inte ens.
  • Andra är viktigare än jag.
  • För att bli uppskattad måste jag säga ja och hjälpa alla alltid för jag är ju en servicemänniska.
  • Om jag säger ifrån kommer alla ogilla mig.

Så det är här gränslösheten kommer in. Du har kanske hört uttrycket ”Good fences makes good neighbours” – Bra staket ger goda grannar – menat att med gränser skapar vi bättre relationer.

Hur ska du göra då? 
  • Bestäm dig för vad du tror på och vad som är viktigt och ”heligt” (din värdegrund)
  • Bestäm dig för att stå upp för det – ”no matter what”
  • Vet att när du gör det får du konturer för andra och de vet vad de har dig – och du vet var du har dig. Du växer och stärks av detta.  Och blir friare och modigare.
  • Vet att med goda avsikter och respekt för dig själv och andras gränser bygger du äkta, trygga och varaktiga relationer – både relation med dig själv och andra.
  • Vet att du bara behöver hantera en liten situation i taget, en stund i taget (Hur äter man en elefant-principen)
  • Vet att du är tillräcklig och bra precis som du är. Kom ihåg det!
  • Vet att i ditt staket till omvärlden finns en grind – som du är grindvakt för och öppnar och stänger när det passar dig bäst.

 Önskar dig ett modigt, fritt, meningsfullt och passionerat liv!

Med kärlek!
Catherine


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar