torsdag 16 augusti 2012

4 snabba trick - Sluta skjuta upp och sätt igång med höstens mål och projekt


Nu har de flesta av oss haft semester och ska återgå till vardagliga rutiner. Inte nog med det, du ska dessutom utveckla eller komma vidare med ditt företag, kicka igång projektet på jobbet, sätta fart med träningen igen eller vad det nu kan vara för just dig.

Det är så mycket vi vill och behöver göra att tanken på allt gör att det lätt kan kännas oöverstigligt. Du vet inte var du ska börja. Så du börjar inte alls. Du hittar ursäkter och hittar på allt utom att just sätta igång. Ju mer du skjuter på det desto sämre känner du dig. Kanske drar en massa negativa tankar igång och det hjälper ju inte precis på traven. Tro mig jag vet. Jag har varit en notorisk uppskjutare och nästan känt mig paralyserad. Jag har blivit bättre. Jag har lärt mig några enkla trick. 

  1. Tänk på vad det är du vill åstadkomma. Skriv ned det. Avgränsa så det blir helt tydligt för dig vad det faktiskt innebär.
  2. Fråga dig själv – varför gör jag detta? Hur kommer detta gynna mig? Vad är det som är bra med det? Kanske handlar det om din ekonomi, en skön känsla av att växa och att åstadkomma något, kanske det handlar om ditt välmående på längre sikt. Ta reda på det! Det hjälper dig att bli motiverad. I bästa fall inspirerad.
  3. Sist men inte minst och kanske viktigast av allt att veta: Du varken ska eller behöver göra allt idag. Du kanske hört uttrycket ”hur äter man bäst en elefant?” Ja, vad tror du – en liten bit i taget. Eller en pusselbit i taget... Så vad är en liten sak du kan göra idag – bara en enda liten sak? Gör den – nu!
  4. Om du tvekar på din förmåga – påminn dig själv om att du är en normalbegåvad (minst!) person full av erfarenheter och kunskaper, att du självklart kan klara av det du förutsatt dig. Stöd och resurser finns överallt för dig – om du vill och behöver. 


Andas lättare!

Catherine



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar