fredag 17 augusti 2012

Nörderi - ett sätt att andas lättare

Har du upplevt tjusningen med att nörda in på något fullständigt? Där du blir inspirerad, läser allt om ämnet, vill prata om det med vänner och bekanta, utföra vad det nu är det gäller. Baka surdegsbröd, äta LCHF-kost, engelska trädgårdar, tjej-klassikern, körsång, formel-1 racerbilar, inredning, hunddressyr - eller löpning. >>>

Jag har nördat in på löpning! Totalt! Jag är dock absolut nybörjare. Men har hittat ett sätt att springa på som inte gör att jag får ont någonstans i kroppen. Varken direkt efteråt eller såhär några månader efter att jag satt igång. Euphoria!!! 

Under en härlig middag med goda vänner på den franska lilla juvelen Pastisse i Gamla Stan i Stockholm i början på sommaren dryftades den perfekta sommarläsningen. Goda vännen Hans tipsade mig om boken Born to Run - jakten på löpningens själ (Christopher McDougall). Hans var så entusiastisk och enveten att jag dagen efter gick raka vägen till bokhandeln och köpte den. 

Jag var då en mycket måttlig motionär som provat löpning lite försiktigt tidigare men ändå fått sluta pga allmänt ont i ländrygg och höfter- aldrig mer löpning, sa jag då. Mycket modfälld. För jag hann ändå uppleva förtjusningen av att känna mig stark och orka. Det smittar ju av sig mentalt! 



Jag hann bara börja läsa något kapitel innan jag blev så inspirerad och hoppfull och begav mig ut på en löparrunda. Lugnt, långsamt och mjukt var mitt mantra. Korta och många steg. Rak rygg - avslappnad. Framfoten i först. 

Lo and behold - det gick som en dans! Och på den vägen är det. Idag springer jag med lätthet nästan en mil och jag längtar till varje ny löprunda. Fantastisk känsla att "det går inte" till "DET GÅR!". 

Nörd som jag nu är vill jag dela med mig detta till dig. Framförallt av glädjen i att nörda in i något i största allmänhet  (Jo, jag läser nu löparbloggar, kollar Youtube-klipp om coola ultra-marathonlöpare etc, etc) men även om löpningen i synnerhet. Alla måste vi ju hitta vår egen grej och löpning kanske inte är just din. (Du kommer dock ha stor behållning av boken i allafall - det lovar jag). 

Har du något du nördar in på - hör av dig, skriv en kommentar nedan. Det finns en sådan kraft och lust i nörderiet som hjälper mig - och kanske dig - att ANDAS LÄTTARE! 

Ha en nördig helg!
Kram, 
Catherine
Claritycoaching

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar