måndag 5 december 2011

Mod, rädsla och utveckling.

Vad är grejen med mod? Varför är mod en så viktig ”muskel” att träna? Ja, vad är alternativet till att inte vara modig? För mig är det lite som att stanna i växten, eller rent av att krympa.

Du går miste om känslor av stolthet och glädje över att ha gjort något nytt. Glädjen i att växa – hela livet. Glädjen att få utvecklas till den människa du har potentialen att bli. Du vet, vem kunde tro att ekollonet kunde bli en stor maffig ek? Samma med oss människor.

Hur gör man då?


·        Börja med att identifiera dina rädslor, se dem i vitögat, lys med strålkastare på dem (spöken krymper i starkt ljus vet du väl) och gör dig till ledare över dem – bestäm dig.  
·        Vad är det värsta som kan hända? Verkligen! Kan du eller någon annan dö? Nej, jag tänkte väl det.
·        För att vara modig behöver du förstås veta vad du vill. Ibland är det svårt att svara på. Rädslorna är för stora. Du har tillåtit rädslan att växa och ta all plats.
·        Men fråga dig; OM jag var modig – vad vill jag då göra och hur skulle jag vara?
·        Se detta klart för dig själv. KÄNN den känslan som detta skulle innebära. Känn verkligen efter. Hur skulle du känna dig när du övervunnit din rädsla? När du vågat. När du varit modig. (Kanske: Stolt? Fri? Glad? Lätt? Oövervinnerlig? Smart? Vuxen? Inspirerad?) Var i kroppen sitter dessa känslor.
·        Ha tilltro till sig själv – vet att du kan. Att det är okej att misslyckas på vägen, bara jag lär mig av erfarenheterna och tar med mig som kunskap framåt.
·        Hur äter man en elefant? Ja, i små bitar så klart. Detsamma med att öva sin mod-muskel. Du får börja med mindre saker och bygga självförtroende så kommer du att våga mer och mer. Kanske rent av få en modighetskick!

Slutligen. Både mod och rädslor är högst personligt. Vad som är modigt för mig kanske är piece of cake för dig. Och vice versa.  Ingen idé att jämföra dig med andra. Glöm det!
Mod gör dig levande! Njut av det!


Behöver du hjälp? Hör av dig!

Med värme,
Catherine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar