fredag 10 februari 2012

Vänlighet och välmående

I inlägget ”Ingredienser för lycka” skriver jag om att omfattande forskning på området lycka – eller numera, välmående - har kommit fram till några avgörande delar som behövs för att vi ska vara välmående – eller ”blomstra”.

En viktig pusselbit är positiva känslor – dvs att göra saker vi mår bra av. Ingen raketforskning precis, men det är alltså bara en pusselbit av flera. Positiva känslor kan vara allt från att ta en massage till att lyssna på bra musik. Ja, du fattar.

Men en av de saker du kan göra för att skapa positiva känslor och att få dem att bestå längre än det mesta är att
göra något vänligt – gärna oväntat - för en annan människa utan att förvänta dig något i gengäld. Alltså, utifrån hjärtat och inte från ditt ego. Enligt vissa forskare är det minst lika givande som att ha sex eller äta choklad. Det triggar en massa må-bra känslor i hjärnan.



 Det kan vara lätt att tänka att – vadå, varför ska jag bry mig? Jag har nog med mitt, jag hinner inte ens med mitt eget stressade liv. Det är förstås forståeligt.

Eller så kanske du känner, ”men jag då?”, att det faktiskt är du som behöver all denna vänlighet. Jag säger inte emot. Men vad folk ”borde” göra kan vi ju irritera ihjäl oss på. Det är bättre att ta saken i egna händer.
Det ena behöver inte utesluta det andra – se till att du är vänlig mot dig själv också. Ofta är vi så hårda mot oss själva och då är det inte konstigt att vi resonerar som ovan.

Praktisera vänlighet mer medvetet, öva dig att bli mer uppmärksam och se möjligheter. Både hos dig själv och andra.

Börja med dig själv – när du är snäll och vänlig mot dig själv signalerar du att du är lika viktig som alla andra. Många behandlar sig själva som mindre viktiga och betydelsefulla och mår därför sämre helt i onödan.
Även om du inte känner dig på topp kommer du att öka ditt välmående radikalt om du börjar praktisera vänlighet i ökad omfattning. När du blir medveten och uppmärksam kommer du inse att du har en massa möjligheter varje dag där du kan praktisera vänlighet.

Det räcker med att ge lite av din tid och lyssna på någon, en vänlig blick och leende, en ärlig ursäkt, att ta dig tid att tacka någon för något du uppskattat men inte gett uttryck för, ge någon ett ”handtag” rent praktiskt.

Och nu när vi vet att detta faktiskt är en konkret ”medicin” kan vi bestämma oss och börja anamma en ny attityd här och nu. Kom ihåg, det räcker alltså inte med att bara göra vänliga saker – du behöver vara vänlig. Ge för att ge, ge från ditt hjärta.

"We make a living by what we get, but we make a life by what we give" (Winston Churchill)

Ha det fint!

Catherine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar