måndag 23 april 2012

Hur du blir din egen Kapten Braveheart - 3 nycklar till självledarskap


Det skriv och pratas mycket om ledarskap idag. Chef kan man bli men ett ledarskap måste man förtjäna har någon sagt.  

”En ledare är ett ljus som man vill följa, en person som inspirerar och någon man vill vara med. Och vara som.” har Stavros Louca, berömd matteläraren från Rinkebyskolan, sagt.

Ett ljus man kan följa, får mig att tänka på Polstjärnan – Stella Polaris. En fast punkt på himlen att utgå från när färdriktningen är oklar och som använts av upptäcksresanden och sjömän under alla tider.

Om jag får hänga mig kvar lite i denna bild. När sikten är dålig, kanske är det dimma är det svårt att se Polstjärnan. Så jag tänker, först behövs klart väder och sedan identifiera var Polstjärnan finns på himlen och sedan våga segla mot den trots att du inte har fast mark under fötterna.



För att klara av färden måste det finnas någon vid rodret – Kaptenen! Precis som många av oss har en inre kritiker inom oss som försöker hålla oss inom vår komfortzon och i ett status quo-läge tänker jag att vi också har dess motsats. 


En vis, empatisk, klok, visionär, tydlig, trygg och mycket modig ledare inom oss. En kapten som står stadigt på däck även när det blåser. Orädd och trygg. Det är denna röst som du ska lyssna på. Lära dig höra skillnad mellan den neggiga och hämmande inre kritikern (jag kallar den Sabotören) och rösten på din Kapten.

Här är fyra navigeringsinstrument som din Kapten behöver:

Klarhet: Självinsikt och medvetenhet om VEM är jag och VAD vill jag. Information om mina drivkrafter, styrkor och egenskaper.

Riktning: Med en solid värdegrund hjälper dig att svara på frågan VAD som är viktigt i mitt liv, hjälper dig att sätta kursen mot din egen skattkammarö – ditt mål, ditt drömmål. När jag vet det är det lätt att ta ett steg i taget i den riktningen.(Mål/Vision)

Mod: När sikten är klar, du har tagit ut färdriktningen och kan se målet för ditt inre. Det mycket attraktiva målet som du själv bestämt och som du känner kärlek till– ja då kommer mod och tillit att finnas tillgängligt för dig. (Så länge du lyssnar på Kaptenen och inte Sabotören (som kan ha nästlat sig ombord i smyg).

Jag citerar Stavros Louca igen: ”När du älskar något blir du modig”. Så kom ihåg kärleken!

Vad heter din Kapten?

Med kärlek!

Catherine alias Kapten Braveheart :-)
www.claritycoaching.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar