onsdag 28 november 2012

Så får du motivation och energi att komma vidare - Backspegel och framgångar


Saknar du energi och motivation? Läs vidare. För fem månader sedan kunde jag inte föreställa mig att jag skulle...>>
springa en mil eller mer flera gånger i vecka – och fullkomligt njuta av vartenda steg. I går firade jag 5 månader som löpare. För ett år sedan kunde jag inte föreställa mig att jag skulle ha en egen blogg och ha skrivit över trettio artiklar/inlägg. På fredag är det ett år sedan mitt första blogginläggFör snart tio år sedan coachade jag min första klient och kunde inte föreställa mig att jag skulle ha coachat hundratals personer och tusentals timmar tio år senare.


Vill med dessa exempel som ligger mig nära, illustrera hur mycket lättare det kan kännas att bli motiverad, få energi och njuta av resan mot mål. Tillåt dig att stanna upp, titta tillbaka och njuta av de framsteg du gör. Hela tiden. Gläds åt lärdomarna och framstegen du gör. 

En av de största lärdomarna jag drar är – DET VAR INTE SVÅRT. Att jag kanske tänkte att ”det här blir svårt”, ”det här kommer jag aaaaaldrig att klara” så förstår jag att jag oroat mig helt i onödan. Sett i backspegeln var det lätt. Vilken tur att jag stannade till och lärde mig det.  Så bra att veta för de steg jag kommer ta framåt. Ett steg i taget. Ett litet varje dag. Njut, se möjligheter och ha kul.

Lek med möjligheterna. ”Om jag klarat av detta – vad är då möjligt för mig?”

Jag minns exakt den första löpturen i somras och den glädje och entusiasm jag kände av att ha klarat av mina första kilometer runt Kyrksjön här i Bromma utan att stanna och utan att få ont i kroppen. Jag anade någonstans att jag hade hittat ”min grej”. Dessutom älskade/älskar min kropp att springa.

Jag minns också när jag klickade på ”publicera” knappen för mitt första blogginlägg där jag skrev: ”Det handlar om att våga, bli modigare och starkare som person. Göra livsval utifrån dina värderingar och leva ett mer levande, passionerat liv.”  För mig var det – är det – ett commitment.  Ett löfte. Klart det var läskigt. Men att inte våga är värre.

Jag minns hur overkligt det kändes att byta karriär och satsa på något nytt. Skulle det gå? Nu vet jag att det alltid går. Med passion och kärlek till det jag gör. Med tillit till min förmåga, med vetskap att möjligheterna alltid finns bara jag tittar - och att jag bara behöver ta ett steg i taget. En dag i taget. Det har backspegeln lärt mig.  


Vad ser du när du stannar upp och tittar tillbaka? Vilka framsteg har du gjort de senaste åren, året, månaderna – veckorna? Stanna upp och uppmärksamma dessa framsteg.  Njut sedan av din fortsatta resa  framåt och mot dina mål. 

 Catherine

Vad tyckte du om detta inlägg? Kommentera gärna nedan. Tips gärna vidare om du gillade det. Tack för det!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar