torsdag 21 februari 2013

5 steg för framgångsrik förändring - du kan sluta kämpa nu

Går du med en mental sten i skon som skaver? Något som följer dig som en tung skugga var du än går men som du nästan vant dig vid? Vet du med dig att det kunde vara annorlunda? Du kunde trivas mer med dig själv? Med ditt jobb? Med dina relationer? Du tänker, i år ska det ske, på måndag ska jag börja. 


Men inget händer.


Ja, för det första så "händer" inte saker av sig själv tyvärr och för det andra så styr din underliggande tro om dig själv, din självbild, dig. Om du inte skaffar dig klarhet i och blir medveten om vad du egentligen tänker om dina möjligheter att göra den förändring du drömmer om så kommer det att styra dig. Sätta käppar i hjulet för dig.

Vad är det som du kämpar med?

Visst vore det skönt att slippa kämpa? Min erfarenhet är att du inte tar dig själv på tillräckligt stort allvar. Du lovar dig själv att göra saker gång på gång. Men du sviker dig själv lika ofta. Du saboterar för dig själv. Det skulle du aldrig göra mot en vän som du lovat något. Eller hur? Men med dig själv, tja, det är liksom ingen idé. Ofta är detta bara en vag känsla som du tror på. Inte en klar tanke. Det kommer ändå inte lyckas. Det kommer att fortsätta att vara samma. Du är ju inte så viktig. Känner du igen dig?


Men det är klart att du kommer lyckas. Det är klart att det är idé. Det är klart att du är värd bättre!

Men utan medvetenhet och klarhet blir det ofta ingen riktig utveckling eller förändring. Så med medvetenhet om dig själv och klarhet över vad du vill kommer du att automatiskt korrigera, styra och välja konstruktivt.

Här är de 5 viktigaste stegen för att lyckas med din förändring och slippa kämpa

1. Beslut (Jag har bestämt mig)
- att göra det
- att jag är värd det

2. Mål (Det här vill jag och varför)
- Skriv ned VAD du vill uppnå, VARFÖR du vill detta och HUR du då vill känna (VIKTIGT!!!)

3. Hinder (Det här hindrar mig)
- Bli kristallklart medveten om vad som hindrar dig (självbegränsande tankar och ev reella hinder)

4. Strategi (Så här ska jag klara det)
- Veckomål. 3 små saker/steg att ta varje vecka
- Logga och bocka av varje vecka för att mäta dina framsteg (stärker din tro på att klara mer)
- Praktisera självempati (så som du uppmuntrar och tröstar din bästa vän)
- Praktisera tacksamhet över dina framsteg och förmågor
- Dela och berätta för en god vän

5. Fira dina framgångar 


"If we wait until we are ready, 
we will wait for the rest of our life" 


Så det är klart att du kan! Sätt igång! Vad är din version av framgång? 
Vill du ha en samarbetspartner så finns jag här. 


Med kärlek!
Catherine

www.claritycoaching.se


Gillade du detta? Dela det vidare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar