torsdag 14 februari 2013

Kärlekens dag - men var finns den?


I dag är det Alla hjärtans dag. Kärlekens dag. Kärleken som är det viktigaste av allt i våra liv. En av de allra största drivkrafterna vi människor har är att få känna kärlek och tillhörighet. Men var finns den? 


Märkligt nog så lär samhället oss att livet är bristfälligt. Du är inte tillräckligt bra, snygg, älskansvärd, smart etc. etc. Kärleken räcker heller inte till. Vi lär oss att brist är det normala. Jag är övertygad om att det är tvärtom, att kärleken är obegränsad. Det är bara vi själva som begränsar och hindrar den. Vi är så rädda för att inte få. Att bli utan.  Att inte få höra till.  

Många av oss går och tänker på att de vill ha kärlek. Vill ha uppmärksamhet. Vill ha uppskattning. Vill ha. Vill ha en ros på Alla hjärtans dag. Visst, jag kan känna så ibland jag också. Men jag vet, att när jag släpper den tanken och i stället ger det jag själv behöver och vill ha till mina nära och kära, till vänner och kollegor och till andra i min omvärld, då händer det något stort. Då dyker kärleken upp i mig!

Tror det var Maya Angelou som sa – ”Människor glömmer bort vad du sagt och gjort men glömmer inte hur du fått dem att känna”.


Visst är det roligt att få en blomma och en chokladask men det är ofta det enkla handlingarna som spelar roll. Ge av dig själv och den du är. Din personlighet och äkta känsla. Ge ett leende. Ge av din uppmärksamhet och lyssna några minuter utan att avbryta. Ge ett uppskattande ord för det du ser hos din vän. Ge din tid. Ge ditt förlåt! Ge ett kort telefonsamtal för att höra hur de mår. Ge för att ge – inte för att få. 

Jag tror att det är då som kärleken väcks till liv och vi får uppleva den och den känsla av tillhörighet, gemenskap och kärlek som vi så mycket längtat efter.

Önskar dig en fortsatt kärleksfull dag!

Kärlek till dig!
Catherine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar