torsdag 18 april 2013

Din livskvalitet - summan av ditt förhållningssätt


Det finns många slags val i livet vi behöver göra. Val som påverkar våra liv i stort och smått. Aftonbladet eller Expressen? Höger eller vänster? Stanna eller gå? Ja eller nej? Våga eller fega? Möta blicken eller titta bort? Säga upp mig eller stanna och hoppas det blir bättre?

Vissa val är stora avgörande livsval som totalt kan ändra riktning på våra liv. Kanske vi inte alltid förstår vilken konsekvens valet vi gör just nu får förrän långt senare. Tacka ja till en dejt – 20 år senare har ni familj och ett liv ihop.  Ja, du förstår.

Andra val får inte så stora konsekvenser. I alla fall inte på kort sikt. Spagetti och köttfärssås eller vegetarisk gryta till middag? Träna idag eller en annan dag? Cykla eller ta bilen?

Sedan är det valen som påverkar din livskvalitet allra mest. Hur du mår och trivs med livet varje dag. Ditt engagemang och glädje – och rent av lycka. Hur lätt du kan andas. 

Det handlar om hur du väljer ditt förhållningssätt till det som händer dig och hur du bemöts av din omgivning – arbetskamrater, partners och människor i stort. Väljer du en offerroll där livet är emot dig eller väljer du att vara i din egen kraft och bestämma själv? Lätt, kanske du säger. Vem vill vara offer? Bra så.

Ändå är det många jag stöter på som har det tungt och mår dåligt helt i onödan. Det värsta av allt, de verkar inte veta om att de har ett val. Att förstå det är en stor insikt när den kommer. I allafall, det handlar ofta om så enkla saker. Att du väljer att tolka en situation till din nackdel i stället för till din fördel – eller bara släppa och går vidare. Att du ofta känner dig missförstådd, överkörd, lätt känner dig sårad - kanske rent av kränkt - av andras beteende både på jobbet och privat.

Varje stund kan du välja förhållningssätt som antingen gör dig till offer för omständigheterna eller, så kan du välja förhållningssätt som ger dig kraft och är konstruktivt. Som ger lätthet och glädje. Ditt val påverkar sedan i tur de människor du arbetar och lever med. Ringar på vattnet. 

Egentligen är det så enkelt – ett val mellan det ena eller det andra. 

Vem vill jag vara? Hur vill jag känna? Vilka värderingar vill jag leva aktivt i mitt liv? Vill jag ta ansvar för mitt eget välmående och en skön livskvalitet – vad behöver jag välja då? Jag säger inte att du inte behöver öva! Har du tänkt på ett vis hela ditt liv så sker det med automatik. Så snart du börjar bli medveten om det kan du bestämma själv hur du vill ha det. Magiskt!

Du väljer och skapar din livskvalitet varje dag. Vad väljer du idag?

Med kärlek!
Catherine

"At any moment you have a choice, that either leads you closer to your spirit or further away from it" (Nhat Hahn) 

Om du gillade detta, dela vidare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar