måndag 21 januari 2013

Vågar du drömma?

Först på senare år har jag insett att det var på grund av min låga självkänsla som jag inte vågade drömma och sätta mål i mitt liv – ända upp i dryga 30-åren. Jag var så pass ”liten” och obetydlig i mina egna ögon att jag inte ens tänkte tanken att jag kunde drömma om något bättre. Det gällde alla områden i livet som t. ex kärleken och jobb.  ”Inte kan väl jag…”

Det var ett mycket begränsat liv på många sätt. Tråkigt, ensamt och inte så meningsfullt.

Plötsligt en dag var det någon som gläntade på en dörr jag inte sett. En dörr på glänt där jag stod kvar lite och kikade på det jag såg genom dörrspringan. Det var skakande. Men det fanns ingen väg tillbaka.  ”Inte kan väl jag…” blev till ”Jag kanske kan…” till ”Nu gör jag det”! 



Jag kunde plötsligt andas. Mycket lättare.

Jag kämpar fortfarande av och till med min självkänsla. Det finns fortfarande fallgropar jag ramlar ned i. ”Är jag tillräcklig…?” Men nu har jag bättre utgångsläge, bättre verktyg och jag vet bättre. ”Klart jag kan…”. ”Klart jag duger”. ”Klart jag kan drömma”.

En stark självkänsla gör dig friare och ”obegränsad”. Idag vågar jag drömma. Jag vågar drömma stort. Jag vågar tro på mig själv och min förmåga att realisera mina drömmar. Jag vågar göra. Jag vågar vara mer sårbar. Jag vågar. Det är läskigt. Men det är mer levande.

Hur är det med dig?

Med kärlek!
Catherine
www.claritycoaching.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar