torsdag 19 januari 2012

Lyft blicken

Ibland när vi grottar ned oss i vardagens alla detaljer och känner kravet på prestationer från omgivningen flåsa oss i nacken är det lätt hänt att det är allt vi ser. Vi får tunnelseende. Stressen och otillräcklighetskänslan tar strypgrepp. Men det behöver inte vara så.  

Stanna upp. Ta tio djupa andetag, lyft blicken och sätt saker i sitt (rätta) sammanhang.Skapa distans till denna tillvaro.


Fråga dig själva – vad är verkligen viktigt? Vilka val behöver jag göra idag för att närma mig? Vilka gränser behöver jag sätta?

Här får du en
dikt av Emerson. Den fick mig att lyfta blicken och har inspirerat mig att både ändra kurs i livet och våga gå min väg – och inse vad det är jag vill bidra med här i världen.



SUCCESS 
"To laugh often and much; to win the respect of intelligent people and the affection of children; to earn the appreciation of honest critics and endure the honest betrayal of false friends;

 to appreciate beauty, to find the best in others; to leave the world a bit better, whether by a healthy child, a garden patch or a redeemed social condition;

to know that even one life has breathed easier because you have lived.
This is to have succeeded" (Ralph Waldo Emerson)

Varma hälsningar,
Catherine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar