måndag 16 januari 2012

Värdet av specifik uppskattning

Det senaste året har jag varit på ett flertal 50-årskalas. Senast nu i lördags. Du har säkert varit på liknande fester när någon vän eller familjemedlem fyllt jämna år och vet vilka fina och personliga tal det brukar hållas till den som fyller år. Det är nu vi visar vår uppskattning och sätter ord på det.
Visst är det ofta en massa skämtsamma saker som lyfts fram också – det är roligt och hör till. Men det är den där verkligt ärliga, specifika uppskattningen för det som är utmärkande, speciellt och unikt med just denna person som verkligen berör. Den berör djupt jubilaren, personen i centrum för dagen– men den berör också oss gäster.

 Jag tror det sistnämnda handlar om två saker. 
Dels den faktiska igenkänningen, någon talare har satt ord på det många sett och tänkt om denna person, dels - tror jag – att det berör vår egen längtan att få bli sedda, uppskattade och bekräftade för de vi verkligen är. Det är mycket ovanligt. Vi blir oftare bekräftade för våra prestationer än för den person vi är. Det börjar redan när vi är små. ”Vad duktig du är, lilla vän”. Inte fel, men vi behöver få båda delarna.
Jag pratade med en av dessa 50-åringar nyligen och han berättade för mig – att trots att det är ett år sedan hans stora dag så lever han fortfarande på den specifika uppskattning som hans vänner och familj visade honom genom sina tal. ”Jag plockar fram det speciellt i svåra tider, det ger mig styrka” berättade han.

Så se dig om i din vardag – se på dina familjemedlemmar, vänner och kollegor. Vad är det utmärkande, specifika med just honom eller henne som du uppskattar? Säg det till honom/henne. Se personen i ögonen och prata från hjärtat rakt till din väns hjärta. Säg det idag – och vänta inte till den ”stora” födelsdagsfesten”.  Säg det då också, säg det ofta. Det är modigt att vara ärlig och sann. Det kommer göra det lättare att andas, både för dig och dina nära och kära.

Att ge denna gåva till någon är det största du kan göra. Tänk dig själv?


“People will forget what you said. People will forget what you did. But, people will not forget how you made them feel.” (Maya Angelou)

Varma hälsningar,
Catherine



Dela gärna detta om du gillade det! Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar