torsdag 5 januari 2012

Inspiration - Bränslet för modiga handlingar, utveckling och lycka.

Jag tycker det känns så spännande med ett nytt år – inte för att världen direkt förändras från dag till dag bara för att kalendern säger 1 januari, men för mig är det ändå symboliskt för ny start, möjligheter och utveckling.  Ok, kanske inte just 1 januari men ungefär nu, lite innan året verkligen kickar igång för de flesta av oss – runt Trettonhelgen. 

Motsatsen till utveckling är stiltje. Tänk dig stillastående vatten utan tillflöden och utlopp. Vad ser du då? Brun, illaluktande dypöl ligger nära till för mig.

Jag är övertygad att vi alla vill utvecklas, att det är en naturlig del av vad det innebär att vara människa. Ibland lite i taget och ett område i taget, ibland i turbofart, allt på en gång. Precis som forsen. Stilla flyter den ibland och i nästa stund är det liv och rörelse, vitt vatten och full action. Så är livet. Det står inte stilla, aldrig.



För att utvecklas och blomstra behöver vi helst veta vad vi vill. För en del av oss är det klockrent, för vissa är det inte helt självklart. Ett sätt att ta reda på det (det finns flera) är att svara på frågan ”Vad vill jag INTE?” Motsatsen till det är ditt svar.

Vad blir du inspirerad av, vad är du nyfiken på – vad vill du förändra och utveckla under 2012, till exempel?

När du är inspirerad dras du framåt av inspirationen. Du vill och vågar mer, blir modig, gör modiga saker som i sin tur utvecklar dig – det skapar en inre känsla av tillfredsställelse, kanske rent av lycka. Det kallar jag ”lättare att andas”. Att vara modig, göra modiga saker och att känna det lätt att andas, som ett resultat är så klart högst personligt vad det konkret innebär.

"Motivation is an external, temporary high that pushes you forward, inspiration is a sustainable internal glow which pulls you forward" (Thomas Leonard).

Om du skulle vara riktigt modig i år, vad skulle du då göra? Vad skulle det innebära för dig?

Jag känner mig inspirerad – och nästan lite otålig - att fortsätta min egen utveckling – prova nytt, vara nyfiken och modig. Som ett exempel på utmaning, mod och inspiration för min personliga del så har jag startat denna blogg. Något helt nytt för mig. Visst är det lite småläskigt så här i början, att sticka ut hakan och ta plats och säga vad jag tycker och tänker. Men, det är ju så spännande och kul samtidigt. Därför har jag bestämt mig för att ta mig an bloggandet på det sätt som är lätt för mig – lekfullt, nyfiket, kravlöst och tillåtande, men samtidigt med en stor ambition att bidra till dig och din utveckling. Både med inspiration och nya tankesätt. Och i dialog med dig, det önskar jag nog mest.

Vad tycker du?

Och vill du ha stöd och bollplank, hör av dig!

Glada hälsningar,
Catherine

2 kommentarer:

  1. Du är verkligen modig som bloggar! Du lever som du lär <3 Och dessutom är det en så fin blogg, så mycket inspiration och så många träffande och inspirerande citat!

    Jag har testat att blogga flera gånger och det känns fortfarande spänt för mig, jag har nog bara inte kommit på vad jag vill blogga om! :)
    Stor kram Emelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för uppskattande ord Emelie! Blir jätteglad. Tror på att det ska vara lätt och roligt - utan krav. När man är redo för att hoppa - hoppar man./Kram Catherine

      Radera